ABN AMRO maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen en om de inhoud van de site en advertenties af te stemmen op uw voorkeuren. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door akkoord te klikken, stemt u hiermee in. Een omschrijving van de cookies waarvoor wij uw akkoord vragen leest u hieronder in onze cookie-instellingen.
IT
Kloppend hart van het ABN AMRO-netwerk
“Vierenhalf jaar geleden begon ik bij ABN AMRO als trainee binnen het IT Talent Programme, waarna ik aan de slag ging als platform-engineer op de datacenter-afdeling. Na mijn marketingopleiding koos ik bewust voor deze route. Ik had in die tijd verschillende salesbaantjes bij technische bedrijven, waarin ik me ook al een beetje met de inhoud bemoeide – ik los namelijk graag problemen op. De rol van technisch engineer bij ABN AMRO paste dus perfect bij me. Later groeide ik door naar projectleider en werd ik uiteindelijk product owner. Eerst bij de afdeling waar ik al werkte en sinds begin vorig jaar bij Private Infrastructure Platforms | Networks.”
Digitaal verkeersplein
“Mijn team beheert de netwerkhub van ABN AMRO – onze digitale ‘vortex’. Een belangrijke en omvangrijke taak: iedereen die verbinding met ons netwerk maakt, in- of extern, komt daarlangs. Denk aan klanten die de ABN AMRO-app openen, maar ook collega’s die hier op kantoor met de wifi verbinden. Je moet de netwerkhub als een grote rotonde zien, en de engineers uit mijn team als verkeersleiders die alles in goede banen leiden. Zij schrijven de codes waardoor alles blijft draaien.”
“Als product owner van dit team vertegenwoordig ik de businesskant: ik bemoei me met politieke kwesties, zoals de balans tussen verschillende stakeholders zoals ‘beschikbaarheid versus veiligheid’. Daarnaast bepaal ik de koers – je zou kunnen zeggen dat ik de navigatie voor m’n rekening neem. Zo zorg ik ervoor dat de engineers zorgeloos hun werk kunnen doen.”
Werk met impact
“Mijn team komt ook in actie als systemen niet functioneren, want dat heeft natuurlijk direct impact op klanten – een grote verantwoordelijkheid, dus. Wat wel grappig is: vrienden appen me soms waarom Tikkie bijvoorbeeld niet werkt, of waarom ze niet kunnen inloggen op internetbankieren. Meestal weet ik dan wel wat er aan de hand is, al mag ik dat niet vertellen. Zo nu en dan leggen we systemen ook bewust plat voor een migratie – dat betekent dat we verkeer van A naar B verplaatsen. Vaak gebeurt dat ’s nachts of in het weekend, zodat klanten er zo min mogelijk last van hebben. Dat doen de engineers, maar eens in de zoveel tijd ben ik daar zelf ook bij.”
Werken zoals jij wilt
“Het traineeship bij ABN AMRO was een perfecte start van m’n carrière. Ik kreeg alle ruimte om lekker rond te zwemmen, en bij verschillende afdelingen achter de schermen te kijken. Daarna had ik ook nog eens de kans om extra opleidingen te doen. Zo volgde ik een cursus certified data center professional én specialist, deed ik mee aan een talentontwikkelingsprogramma en begin ik binnenkort aan een traject over zelfbewust leiderschap. Al die kansen helpen me écht verder: zo mag ik over een tijdje spreken op een beurs, superleuk.”
“Naast ruimte om te leren, krijg je bij ABN AMRO ook op andere vlakken veel vrijheid. Zo mag ik de hele week kiezen waar ik wil werken, en kan ik m’n dagen flexibel indelen. Soms ga ik tussendoor even sporten, en in de zomer begin ik extra vroeg.”
Samen sfeer maken
“Ik ben behoorlijk rechtdoorzee – zo communiceren we binnen het team ook. Argumenten als ‘zo hebben we het altijd gedaan’ gaan er bij mij niet in. Verandering is de enige constante, en daarvoor moet je blijven leren, ontwikkelen en kijken of dingen anders kunnen. Dat geldt voor m’n team, maar óók voor mezelf. Daarnaast maken we er hier samen altijd wat van: door elkaar te helpen, een positieve toon te zetten én met een borrel op z’n tijd.”