IT
Achter de schermen van het ABN AMRO-netwerk
“Toen ik 25 was, alweer zo’n veertien jaar geleden, begon ik als netwerk engineer bij ABN AMRO Hypotheken – destijds een dochteronderneming van de bank. Hier hadden we een kleine ICT-afdeling met ongeveer 200 mensen. Ik was verantwoordelijk voor implementatie- en beheerwerkzaamheden van het netwerk en het contactcenter: van datacenter- en campusnetwerken tot wifi, loadbalancers en firewalls. Binnen die domeinen was ik breed inzetbaar én had ik een hoop vrijheid om samen met collega’s oplossingen te ontwikkelen en tegelijkertijd te implementeren. Dat was echt een toffe en leerzame tijd! Maar in zo’n rol heb je niet echt een specialisme om je in vast te bijten. Dat stond dus nog altijd op m’n lijstje.”
Specialiseren kun je leren
“Na een reorganisatie stroomde ik door naar de netwerkafdeling van het ‘grote’ ABN AMRO. Dat betekende voor mij ook een nieuwe focus: van netwerkconsultant in een klein team naar specialist in een veel grotere en complexere organisatie. De schaal én impact van m’n werk zijn hier echt van een ander level. Als DevOps-engineer en lead engineer richt ik me nu op onze interconnect-omgeving: ik zorg ervoor dat de verbindingen tussen datacenters en cloud-oplossingen veilig zijn.”
DevOps-team
“Ik werk in een team met twaalf collega’s – zowel netwerk engineers als automatiserings-experts. Samen bouwen en beheren we alle uitgaande netwerkverbindingen. Betalingen via de ABN AMRO-app? Die lopen via de infrastructuur die wij zelf hebben gebouwd! Aan ons de mooie en belangrijke taak om ervoor te zorgen dat al die verbindingen veilig en robuust zijn. We werken volgens een DevOps-methodiek: we zijn verantwoordelijk voor bouw en beheer van de systemen. Denk hierbij aan zaken als compliance, patchmanagement en lifecycle-management. Bovendien zorgen we ervoor dat alles volgens infrastructure as code volledig is geautomatiseerd.”
Denken, praten, bouwen
“Een voorbeeld van waar we nu druk mee bezig zijn: de migratie van cloud-oplossingen en internetverbindingen die met veel derde partijen in contact staan. Zo’n verhuizing vereist een gedetailleerde planning, coördinatie én implementatie. Het leuke is: ik ben in de lead – meetings organiseren, sparren met netwerk-architecten en terugkoppelen naar de business. Ik denk dat ik ongeveer de helft van de tijd echt met m’n vingers aan de knoppen zit, en voor de rest vooral praat met mensen en use cases uitdenk. Dat is een leuke balans!”
Altijd blijven draaien
“ABN AMRO levert natuurlijk voor heel veel mensen een essentiële dienst. Het kan een hoop problemen opleveren als je ook maar even niet bij je rekening kunt. Daarom is continuïteit van ons netwerk onze allerbelangrijkste uitdaging. Niet lang geleden was er in het weekend een storing in ons betalingssysteem. Reken maar dat ik gebeld werd om de kink in de kabel te vinden. De druk is dan even heel hoog, want je wil zoiets zo snel mogelijk verhelpen, voordat te veel mensen hinder ondervinden. Uiteindelijk had ik de oorzaak snel boven water. Dat geeft dan wel heel veel voldoening.”
Groeien bij ABN AMRO
“Bij ABN AMRO krijg je alle ruimte voor persoonlijke ontwikkeling. Ik heb laatst een hbo-opleiding Cybersecurity & Cloud afgerond – naast m’n werk! Het was wel echt pittig, maar ik ben heel blij dat ik het heb gedaan én de ruimte en tijd kreeg die ik nodig had. De bank stimuleert je om te blijven leren, via opleidingen, cursussen en uitdagende projecten.”
“Ook in m’n werk zie ik namelijk nog zat groeimogelijkheden, bijvoorbeeld als vakspecialist of consultant binnen de bank. Ik ben wel eens gevraagd voor andere functies, maar op dit moment vind ik het nog heel leuk om deels zelf aan de knoppen te zitten. De combinatie tussen probleemoplossend denken en technologie vind ik het leukste dat er is. Gelukkig is er binnen de bank nog genoeg te doen!”