Human Resources
Van klantadviseur tot hr-consultant
“Ik heb een studie communicatie- en informatiewetenschappen in Nijmegen gedaan, maar eigenlijk vond ik de financiële wereld altijd een stuk interessanter. Dus toen ik via een uitzendbureau een finance-traineeship voorbij zag komen, schreef ik me daar gelijk voor in. Onderdeel van dat traineeship was een opdracht bij ABN AMRO. Dat beviel zo goed, dat ik in 2017 besloot te solliciteren voor een vaste baan. Ik werkte eerst twee jaar als klantadviseur – ik gaf advies over bijvoorbeeld sparen, lenen en verzekeren. Tijdens dat werk leerde ik ontzettend veel over ABN AMRO: bijvoorbeeld over onze producten en de relatie met klanten. Ik combineerde mijn vaste baan als klantadviseur een tijd met een rol als projectcoördinator en opleidingscoach.”
Op snuffelstage
“Je krijgt bij ABN AMRO alle ruimte om door te groeien. Maar doordat het zó’n groot bedrijf is, raak je soms het overzicht kwijt. Daarom bestaat de Smartjob: een soort snuffelstage van drie tot vijf maanden. Je kunt zo laagdrempelig ervaring opdoen op een andere afdeling, en krijgt een goed beeld van de werkzaamheden. Ik deed zo’n Smartjob bij HR en ging daarna op diezelfde afdeling aan de slag als content officer. Ik stelde de interne nieuwsbrieven op waarin belangrijke hr-updates stonden, bijvoorbeeld over wijzigingen in het beleid.”
“In die functie miste ik het om mee te denken óver dat beleid. Sinds een jaar ben ik reward consultant, en zit ik juist vol in de inhoud. Met m’n collega’s richt ik de processen in van het beleid rond arbeidsvoorwaarden, salaris en wellbeing. We dragen daarnaast ideeën aan voor nieuw beleid, die een van mijn collega’s weer verdedigt tijdens de cao-onderhandelingen. We werken nauw samen met de salarisadministratie en Contact HR. Zij ontvangen en beantwoorden de meeste vragen van collega’s. Maar als er meer expertisekennis nodig is – bijvoorbeeld over de regels rond toeslagen – springen wij bij.”
Investeren in persoonlijke ontwikkeling
“Door mijn nieuwe functie had ik ineens veel meer verantwoordelijkheid – iets waar ik best aan moest wennen. Hoe ga je met stakeholders om, en hoe krijg je alle neuzen dezelfde kant op? Daarom heb ik, vanuit mijn persoonlijk ontwikkelbudget, de opleiding Inzicht in Invloed gevolgd. Ik leerde er bijvoorbeeld over verschillende overbruggingstechnieken. Daarnaast word ik heel goed ondersteund door de product owner en people manager uit mijn team. Met hen kan ik ook sparren over mijn ontwikkelmogelijkheden. Dat is fijn, want ik vind het belangrijk om te blijven groeien.”
Binnen en buiten de bank
“Ik haal veel voldoening uit mijn werk, omdat ik er echt impact mee maak. Er vallen zo’n 23.500 interne medewerkers onder de cao. Voor al die mensen is het belangrijk dat wij ons werk goed doen! Tegelijk wil ik in mijn werk maatschappelijk betrokken zijn. Ik maak dan ook elk jaar gebruik van de Banking for Better-dagen, die je kunt inzetten voor vrijwilligerswerk. Zo ben ik een tijd leesmaatje geweest, en ging ik laatst via het Jeugdeducatiefonds met een groep kinderen naar een musical.’
Naar de zon
“ABN AMRO biedt mij flexibiliteit – iets wat voor mij heel belangrijk is. Ik werk 36 uur verspreid over vier dagen, maar ik kan m’n tijd zelf indelen. Binnenkort ga ik zelfs een maandje naar Valencia om daar m’n laptop open te klappen. Nu hybride werken de norm is, is het wel extra belangrijk om collega’s te blijven opzoeken. Met mijn team, dat bestaat uit elf collega’s, heb ik één vaste kantoordag. Daarop houden we stand-ups en lunchen we altijd samen. En natuurlijk is er ook buiten werk genoeg tijd voor gezelligheid. Binnen ons team, maar ook bij Young ABN AMRO. Er is elk jaar een Young ABN AMRO skireis, en laatst hebben we een golfclinic gedaan. Een leuke manier om ook mensen van andere afdelingen te leren kennen.”