Jessie Both

UX Designer

“Bij ABN AMRO kan veel – zolang je duidelijk zegt wat je wilt, en motiveert waarom.” 

Digital & Innovation

Niet mee met de meute

‘Ik fietste vroeger altijd tien kilometer naar school, en terug natuurlijk. Dan heb je tijd om na te denken. Dat deed ik graag, ook al leidde het op mijn zestiende niet tot een overtuigde studiekeuze. Het werd Media, Informatie en Communicatie aan de Hogeschool van Amsterdam: achthonderd   eerstejaars, van wie er zeker zeshonderd hoofdredacteur van de Marie Claire wilden worden. Ik niet. Daarom koos ik met vijftien anderen voor het profiel waarin je – onder andere – sites leerde bouwen. Daarna door naar de Universiteit van Amsterdam voor de master Human Centered Multimedia: veel conceptontwikkeling en onderzoek doen. Leuk, maar zo breed dat ik met twee diploma’s op zak nog steeds niet wist wat ik nou écht wilde gaan doen.’

Alles prima... behalve een bank!

‘Gelukkig loste LinkedIn dit vraagstuk voor me op. Mijn cv stond nog geen dag live of ik had al zo’n bureau aan de lijn dat IT-traineeships voor je regelt. Ik zei: ik wil overal werken, maar niét bij een bank. Daar kwamen ze toch mee, dus bleef ik stug weigeren. Bij één voorstel hoorde een uitgebreid persoonlijkheidsonderzoek, waar een perfecte match uit rolde. Ze zeiden: probeer het nou gewoon.’

Van back naar front

‘En zo begon ik bij ABN AMRO, in een backend-team. Testruns draaien als de filters van de bank waren bijgewerkt. Er zijn namelijk landen, rekeningen en personen waar je niet zomaar geld naar over mag maken. Ik moest checken of na een update dezelfde transacties nog steeds werden tegengehouden. Best spannend, maar toch niet mijn passie. Na een jaar kreeg ik een vast contract, mét de belofte dat ik in een frontend-team aan de slag kon. Daar werk je aan de voorkant van websites, en zien mensen direct de waarde van wat je hebt bedacht. Meer mensenwerk dus, en daar hou ik van.’

Drempels verlagen

‘Daarna heb ik bijna vijf jaar als developer gewerkt bij Internet Bankieren Zakelijk, onderdeel van een business line met als motto: friction free value. Als bank hebben we veel met regelgeving te maken. Begrijpelijk, maar lekker opschieten doet het vaak niet. Dus probeerden we procesdrempels weg te nemen. Voorbeeld: wanneer je als zakelijke klant iemand toegang tot je internetbankieren-omgeving wilt geven, heb je daar een pas met e.dentifier voor nodig. Vaak ontdekten klanten dit pas halverwege het aanvraagproces. Dan konden ze opnieuw beginnen en via een ander formulier die spullen aanvragen. Had je drie weken later alles binnen, dan kon je weer terug naar het eerste formulier. Alle data was dan natuurlijk weg. Wij bedachten een slim proces waarin klanten alles in één keer goed regelen, in plaats van bij elkaar te moeten sprokkelen wat ze nodig hebben. Verder hadden we veel aandacht voor accessibility: mensen met screenreaders of dyslexie soepel door processen loodsen.’

Smart jobs

‘Na vijf jaar was ik lead developer en kreeg ik behoefte aan iets meer creativiteit. Dat snapten ze, want bij ABN AMRO kan veel – zolang je duidelijk zegt wat je wilt, en motiveert waarom. 
UX Designer leek me een leuke vervolgstap. Gelukkig werken ze hier met “smart jobs”, waarbij je binnen je huidige contract een soort stage mag lopen in een andere functie. Wordt het niks, dan kun je terug. Gaat het goed en is er plek, dan stap je over. Ik heb de sprong gewaagd en dat pakte goed uit.’

Warm bad

‘Officieel ben ik nu al ruim een jaar design- en content expert, maar UX Designer is de gangbare term. Ik werk met acht andere designers in de circle Internetbankieren Retail, en ik vind het echt een warm bad. Ten eerste is het werk zelf heel uitdagend. We ontwerpen oplossingen op verzoek van de business, maar je hebt ook regelmatig contact met klanten. Zo is er op donderdag de mogelijkheid om eindgebruikers A/B-testen te laten doen, of met ze te sparren over prototypes. Verder is iedereen hier heel behulpzaam en verdraagzaam. We steunen elkaar, en niemand oordeelt. Je hoort dus nooit: Heb je het al gegoogeld? of Dit design vind ik lelijk. Je krijgt feedback op basis van argumenten: die optie is beter, omdat... En als jij bedenkt hoe iets beter kan, is de toon: Goed punt, gaan we wat mee doen.’

Tip voor twijfelaars

‘Tegen mijn jongere zus zei ik laatst: elke sollicitatie is anders. Ik heb het hier heel erg naar mijn zin en kan volledig mezelf zijn. Maar misschien zit er twee etages hoger iemand zich kapot te vervelen. Kan zomaar. Ik heb een leuke groep mensen om me heen, en voor mij bepaalt dat zeker tachtig procent van mijn werkgeluk. Dáár moet je naar op zoek gaan. Dus twijfel je over werken bij een bank? Dan zeg ik je wat ze ooit tegen mij zeiden: probeer het gewoon.’

 

Ben je benieuwd naar waar Jessie werkt? Bezoek onze Design pagina.

Meer verhalen

De loopbaan van Damai Taribuka

“Veel mensen zijn nog afhankelijk van fysieke bankkantoren. Ook voor hen willen we het mogelijk en makkelijk maken om hun bankzaken online te regelen.”

Lees het verhaal

Damai Taribuka
Product owner Mobiel en Internet Bankieren

De loopbaan van Aaron Kieboom

“Er zijn altijd nieuwe systemen en technieken die wij kunnen inzetten bij ons werk. We zijn telkens aan het innoveren, daardoor blijf ik mezelf uitdagen.”

Lees het verhaal

Aaron Kieboom
Software-ontwikkelaar

De loopbaan van Inge van der Lee

"In ons UX Lab nodigen we klanten uit om vernieuwde applicaties te testen. Zo kunnen we hun gedrag analyseren."

Lees het verhaal

Inge van der Lee
UX Lead

De loopbaan van Chris Welfing

“Er is hier niemand die de hele dag over m’n schouder meekijkt: ik heb veel vrijheid en pak regie.”

Lees het verhaal

Chris Welfing
Digital Product Designer

De loopbaan van Louis Brouwers

“Je kunt wel koste wat kost aan de slag willen met complexe innovaties als generative AI, maar dat komt de toegankelijkheid niet per se ten goede.”

Lees het verhaal

Louis Brouwers
Senior UX Designer

Bij ABN AMRO werk je waar je wilt

Zo gaan wij om met hybride werken.