6 september 2022
Jim Wittermans stuurt als IT Engineering Lead een team aan van meer dan 20 developers. Dit doet hij bij ABN AMRO Clearing. Deze dochteronderneming is voor de buitenwereld soms wat verborgen, maar heeft een grote impact. Jim pleit voor zelf innoveren én digitale innovatie binnen de bank. Of innovatie wel mogelijk is bij een grootbank zoals ABN AMRO? Zeker weten. Sterker nog: het is essentieel.
Wegwijs in de wereld van technologie
‘Van jongs af aan ben ik een techneut. Al op mijn tiende bouwde ik websites. Het internet was toen compleet anders dan nu. Bij elke website waarop ik terechtkwam wilde ik weten: welke code zit hierachter? Met vallen en opstaan maakte ik mezelf wegwijs in de wereld van technologie. Jaren later haalde ik mijn bachelor Business IT & Management en master Business Information Management. Daarna wilde ik praktisch aan de slag.’
Van consultancy naar ABN AMRO
‘Ik wilde kennismaken met verschillende organisaties en werkwijzen. Daarom koos ik voor een consultancybureau. Daar werkte ik elke paar maanden voor een ander bedrijf. Zo belandde ik bij ABN AMRO Clearing. Achter de schermen is ABN AMRO Clearing een belangrijke speler op de beleggingsmarkt. We staan borg voor klanten die bijvoorbeeld een aandeel kopen of verkopen. Mijn eerste project was het vernieuwen van de zakelijke portal voor klanten. Dat beviel zo goed, dat ik bleef plakken als in-house developer. Anderhalf jaar later pakte ik de kans om 2 development teams aan te sturen. Ik kreeg bij ABN AMRO de mogelijkheid om echt iets op te bouwen.’
Voorop blijven lopen
‘In het digitale landschap – dat enorm groot is op dit moment – wil je als grootbank voorop blijven lopen. We willen onze klanten zo efficiënt mogelijk laten werken. Tegelijkertijd is innovatie ook een belangrijke pijler om talent aan te trekken. Zeker in de IT. Innovatie en banken passen volgens sommige mensen niet door één deur, maar het tegendeel is waar. Ja, we zijn een grote organisatie dus we hebben processen. Maar de mogelijkheden zijn wél eindeloos. Heb je een goed idee voor een nieuwe programmeertaal of werkwijze? Dan krijg je de kans om de toegevoegde waarde te laten zien door een zogenoemde proof of concept. Hiermee testen we de haalbaarheid, technologie en functionaliteiten. Biedt het concept meerwaarde? Dan nemen we vervolgstappen. Zo hebben we pas succesvol onze eerste serverless componenten geïmplementeerd.’
Wereldwijd dezelfde service
‘Een uitdaging van de bank is om klanten wereldwijd dezelfde service te bieden. Dat is lastig, omdat je per land te maken hebt met andere restricties en regelgeving. Daarbovenop komt dat sommige systemen al jaren oud zijn. Deze systemen vernieuwen we bij ABN AMRO Clearing stapsgewijs. Dit doen we door de functionaliteiten op te breken in kleine stukjes en vervolgens opnieuw te bouwen. Op deze manier verbinden we oud en nieuw. En bieden we betere service.’
Leren van en met elkaar
‘Naast de kans om met nieuwe technologieën te werken, is er bij ABN AMRO ook veel ruimte en vrijheid om zelf te innoveren. Als je iets wilt, dan kan het. Ik kan het weten. Zo heb ik in de afgelopen jaren veel nieuwe projecten opgepakt en het vertrouwen gekregen om een team te managen en te laten groeien. Daarnaast is de bank zo groot dat je altijd professionals om je heen hebt waarvan je kunt leren. Het meest trots ben ik op mijn eerste project, de zakelijke portal. Het team groeide van 2 naar 15 collega’s en we gingen van 10 impressies per dag naar 15.000. En als klap op de vuurpijl mocht ik samen met een collega de portal uitrollen in Singapore en Sydney. Dat was geweldig.’
Mensen in hun kracht zetten
‘Mijn volgende stap? Mijn soft skills verder ontwikkelen binnen de bank. Ik geloof dat je als team lead van grote waarde bent als je leert om anderen in hun kracht te zetten. Ik wil iedereen in mijn team aanmoedigen om complimenten met trots te ontvangen. En ik wil onze klanten helpen met de nieuwste technologie. Dat is uiteindelijk een van de doelen waarvoor ik me wil blijven inzetten!’