29 maart 2022
ABN AMRO Clearing Bank is verrassend onopvallend. Een paar verdiepingen, een paar honderd mensen: op de Amsterdamse Zuidas kijk je daar zo overheen. Zeker omdat clearing bij de meeste mensen geen belletje doet rinkelen. Zelfs binnen ABN AMRO wordt daar wel eens een grap over gemaakt: clearing, zijn dat de schoonmakers?
De werkelijkheid is nét een beetje anders. Grote kans dat je zelf indirect met ABN AMRO Clearing te maken hebt. Misschien laat jouw spaarbank zijn investeringen wel bij ons ‘clearen’, mogelijk werkt je verzekeringsmaatschappij of pensioenfonds wel nauw met ons samen. ABN AMRO Clearing is wereldwijd de op twee na grootste binnen zijn categorie, en betrokken bij dagelijkse activiteiten van miljoenen mensen. Maar ook: een fijne werkomgeving met alle ruimte voor innovatieve ideeën en jong talent.
Wat is clearing eigenlijk?
Dat je misschien wel nooit van ABN AMRO Clearing hebt gehoord, komt doordat ons werk zich achter de schermen van de financiële wereld afspeelt. Clearingbanken vormen op de beleggingsmarkt een belangrijke schakel tussen koper, verkoper en beurs. Ze worden vaak ‘de loodgieters van de financiële markten’ genoemd. De handelende partijen blijven anoniem voor elkaar, maar willen wel weten of de tegenpartij de leverings- of betalingsverplichting zal nakomen. Clearingbanken als ABN AMRO Clearing staan er borg voor dat klanten hun verplichtingen, aangegaan op de beurs, echt nakomen. Daardoor kan een belegger focussen op het nemen van goede beleggingsbeslissingen, zonder zich zorgen te maken over de afwikkeling van transacties.
Risico’s analyseren en vermijden
Iedereen kan tegenwoordig makkelijk zelf in aandelen investeren, zonder dat ze daar hulp bij nodig hebben of zich moeten inlezen in uitgebreide risico-analyses. Maar ABN AMRO Clearing richt zich niet op deze avontuurlijke spaarders. De klanten zijn professionele partijen, zoals market makers, hedge funds en pensioenfondsen. Zij beleggen grote bedragen en voeren een streng risicobeheer. Ze hebben veel om rekening mee te houden: van internationale sancties tot vervuilende industrieën, van witwaspraktijken tot terroristische organisaties. De bank helpt klanten om inzicht te krijgen in een deze risico’s, zodat ze ze kunnen meenemen in hun beleggingsbeleid.
Klein bedrijf met belangrijk werk
ABN AMRO Clearing zit op het kruispunt van de wereldwijde financiële markten. Toen ik als trainee binnenkwam na studies in Duitsland en Ierland, had ik me de sfeer anders voorgesteld. Maar hypercompetitief en onpersoonlijk is het hier juist niet. Iedereen kent elkaar en werkt prettig samen. Als ik een goed idee wil pitchen, kan ik zo bij senior management terecht. En een gezonde balans tussen werk en privé wordt erg gestimuleerd.
Dat neemt niet weg dat het werk veeleisend is. Er komt nogal wat bij kijken om klanten goed te bedienen, met informatie die vaak niet voor het oprapen ligt. Bovendien is de controle op clearing streng: het is erg moeilijk om als bank een licentie te krijgen en te behouden.
Altijd in ontwikkeling
De financiële wereld verandert snel. Naast grote financiële instellingen, zorgen start-ups met slimme ideeën voor constante druk om te innoveren. ABN AMRO Clearing wil het beste van twee werelden zijn: én een grote en belangrijke partij in de clearingsector, én altijd op zoek naar vernieuwing. Daarom vind je er mensen met allerlei verschillende achtergronden, die zorgen voor nieuwe denkrichtingen en perspectieven – en dus oplossingen. Veel aandacht gaat nu uit naar duurzaamheid: we helpen onze klanten om inzicht te krijgen zodat hun transacties, bedoeld als groene investeringen, op de juiste plek terechtkomen.
Leven en werken in Amsterdam
ABN AMRO Clearing is een bank met een internationaal karakter en een divers team. Zo’n diverse werkvloer blinkt niet alleen uit in innovatiekracht, het heeft ook een ander voordeel: het is gezellig! Toen ik mijn moeder in Duitsland vertelde dat een biertje op vrijdag na werk hier heel normaal is, was ze verbaasd. Toch een cultuurverschil: in Nederland wordt hard gewerkt, maar op een prettige manier. De mensen zijn direct, gedreven én flexibel. Ze willen dingen graag gedaan krijgen, maar als je kind ziek is, kun je gewoon wat eerder naar huis. Daar kunnen banken overal ter wereld nog veel van leren.